Kirúghatnak WhatsApp-üzenetek miatt?

Új kihívásokat teremt a munka világában a digitális kommunikáció, amelyekre nemcsak a munkavállalóknak, hanem a cégeknek is fel kell készülniük. A WhatsApp és hasonló platformok kényelmesek és hatékonyak, de a digitális lábnyom komoly következményekkel járhat.

Manapság egyre természetesebb, hogy a munkahelyi kommunikáció egy része digitális platformokon, például WhatsApp-csoportokban zajlik. Ez azonban számos jogi és etikai kérdést vet fel, hiszen egy-egy rosszul megfogalmazott üzenet akár a munkaviszony megszüntetéséhez is vezethet.

Az Egyesült Királyságban jelentősen megnőtt az olyan munkaügyi perek száma, amelyekben WhatsApp-üzenetek szolgáltak bizonyítékként. 2018-ban még mindössze 48 ilyen esetet regisztráltak, míg 2024-re ez a szám 562-re emelkedett – derül ki a Theconversation.com cikkéből. Mint írják, az ügyek többsége elbocsátással, diszkriminációval vagy zaklatással kapcsolatos, és a bíróságok gyakran a digitális üzenetek alapján döntenek.

Kép: Pixabay

Nemritkán előfordul, hogy egy-egy tréfának szánt vagy véleményként megfogalmazott üzenet súlyos következményekkel jár. Egy esetben például egy várandós munkavállalót kizártak a céges csoportból, miután bejelentette a terhességét, ami diszkriminációként lett értékelve, és 20 ezer font kártérítésre kötelezték a munkáltatót. Egy másik ügyben egy meleg férfit rendszeresen sértő üzenetek értek, amiért a munkaadó 36 ezer font kártérítést fizetett. Előfordult olyan is, hogy a munkáltató egyszerűen WhatsApp-üzenetben közölte a felmondást, amelyet a bíróság jogsértőnek ítélt, és több mint 40 ezer fontot ítélt meg a dolgozónak.

Érdemes vigyázni

Sokan azt hiszik, hogy a WhatsApp üzenetek privátok és titkosítottak, így nem lehetnek munkahelyi viták alapjai. Azonban a valóságban, ha az üzenetek a munkaviszonyhoz kapcsolódnak, jogi szempontból is figyelembe vehetők, különösen, ha bizonyítékként kerülnek be a munkaügyi eljárásokba.

Ezért kiemelten fontos, hogy a munkavállalók körültekintően fogalmazzanak, és ne írjanak olyasmit, amit nem mondanának el személyesen vagy nem küldenének el hivatalos e-mailben sem. A munkáltatóknak pedig javasolt világos szabályokat kialakítaniuk az informális digitális kommunikációra vonatkozóan, hogy minimalizálják a jogi kockázatokat és támogassák az etikus magatartást.