Citypreneurs – Budapest a jövő városa?

Tegnap este, 2018. október 17-én, a Loffice Budapest és az UniCredit Bank szervezésében valósult meg a Citypreneurs esemény, amely során három szakember fejtette ki a véleményét a jövő városát illetően. A beszélgetést Bagi László, a Forbes újságírója vezette, a vendégek: Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminal vezetője és a Brain Bar alapítója Vitézy Dávid, közlekedési szakértő, […]

Tegnap este, 2018. október 17-én, a Loffice Budapest és az UniCredit Bank szervezésében valósult meg a Citypreneurs esemény, amely során három szakember fejtette ki a véleményét a jövő városát illetően. A beszélgetést Bagi László, a Forbes újságírója vezette, a vendégek:

Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminal vezetője és a Brain Bar alapítója

Vitézy Dávid, közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója

Vörös Gábor, ügyvezető igazgató, Speciális Finanszírozás, UniCredit Bank Magyarország

 

Böszörményi-Nagy Gergely azzal kezdte előadását, hogy a munkaerőhiány problémája mellett a magyarországi vállalkozások sem szerepelnek olyan jól, ugyanis a számuk nem nő olyan ütemben, ahogyan ideális lenne. A Design Terminal vállalkozásfejlesztő mentorprogramja is ezért indult el, hogy a kezdeti nehézségeken átsegítsék a vállalkozásokat, hogy praktikus útmutatásokat adjanak nekik. Tapasztalatuk szerint egyre több külföldi érdeklődik Magyarország iránt, ami már csak azért is jó, mert a vegyes cégek igen eredményesnek bizonyulnak – mindenki más kultúrából jött és más értéket tesz hozzá egy adott projekthez. Ezen kívül elmondta, fontosnak tartja a nagyvállalatok támogatását is olyan formában, hogy összekapcsolja őket kisebb startupokkal.

Vörös Gábor az ingatlanfinanszírozás oldaláról közelítette meg a kérdést, hiszen ez a téma az irodaházakat, szállodákat, raktárakat, lakóépületeket és bevásárlóközpontokat is érinti. Mikor egy projektet kiválasztanak finanszírozásra, az több szempont szerint történik: egyrészt fontos, hogy mennyire esztétikus az épület, hogyan illik bele az adott városképbe. Másrészt, ami ennél is fontosabb, hogy az épület olyan funkciókkal legyen ellátva, amely kiszolgálja a felhasználóit. Ha már az igények kiszolgálásánál tartunk, fontos megjegyezni, hogy az új generációk igényei nagy változásokat hoznak a kereskedelmi és a lakópiacon is. Sok szokás megváltozott, például a szórakozási és közlekedési szokások, a kommunikáció, a munkahelyhez való viszony. Ma az interjún a munkavállaló is kérdez, elvárásai és igényei vannak, amelyek eljutnak felsőbb szintekre, a beruházókhoz és a bankokhoz is. Ezeket az igényeket kell kielégítenie a jövő épületeinek.

„Természetesen ezeknek a megváltozott szokásoknak megvan a maga kockázata, ahogyan az irodaházak, úgy a bevásárlóközpontok és lakóingatlanok esetében is. Az iroda nélküli startupok, az online bevásárlások, az Airbnb szolgáltatása mind ilyen példa. Azonban még nem jött el az a fordulópont, amikor aggódni kéne, nyilvánvaló, hogy hirtelen váltással a közeljövőben nem fognak eltűnni az irodaházak, a gyakorlat szerint a home office is csak ideig-óráig használható jól, mert látszik, hogy kell egy helyiség, kell egy iroda bizonyos témák megbeszéléséhez. Például ehhez a rendezvényhez is kellett egy konkrét hely, nem mehetett az adás csak úgy az éterben, mert akkor valószínűleg máshogyan ment volna át az üzenet is. A ’face to face’ kommunikáció egyelőre sokkal hatékonyabbnak bizonyul.” – mondta Vörös Gábor.

 

A kerekasztal-beszélgetés során a szakemberek mind egyet értettek abban, hogy olyan beruházások kellenek, melyek a közösség építését szolgálják, olyan épületek, amelyek multifunkcionálisak. Az új építésű ingatlanok mellett szükség van rehabilitációs intézkedésekre is, hiszen az minden esetben pozitívan hat a környékre (pl. Corvin sétány). Továbbá az is praktikus lenne, ha a város főbb csomópontjait összehangolt tömegközlekedési folyamat segítené – gondolunk itt többek között az agglomerációban élő, de a fővárosban dolgozó egyénekre. Vitézy Dávid Szerint a vasútban rejlő potenciál még nincs eléggé kihasználva, de a közeljövőben számos fejlesztés várható, például ide vehető a pályaudvarok újragondolása és a géppark növelése is.