Mitől lesz gyerekbarát egy iroda?
A „Családbarát iroda – mi az?” panelbeszélgetés résztvevői olyan cégeknél dolgoznak, ahol egyre fontosabbnak tartják a családbarát környezet megteremtését. A mai irodatrendek mindenesetre segítik ezt a törekvést, hiszen a modern munkahelyek már egyre jobban hasonlítanak az otthoni miliőre, legalábbis egyre több helyen kerülnek előtérbe a társalgók, az étkező-konyhák, a relaxációs szobák és más közösségi terek. Az új belsőépítészeti kialakítások otthonosabbá és meghittebbé varázsolják az irodákat, amelyek már a családbarát irányba is elmozdítják a cégeket.
De természetesen nem csak dizájn kérdése a családbarát iroda, hanem elsősorban a vállalati kultúrán múlik, hogy beengedik-e a munkahelyekre a gyerekeket. A 21. század irodaforradalma, amely gyökeresen átalakította a munkahelyek világát, és egyáltalán megváltoztatta az irodáról alkotott képünket, sokkal kötetlenebb és lazább alaprajzi elrendezést enged meg, így például az egyterű koncepcióban nincs is mindenkinek dedikált munkaállomása, néha még a főnök is egy üres fotelt foglal el a társalgóban.
Ki lehet alakítani egy gyereksarkot, de az is igaz, hogy az open space rendszerben nehezebb találni egy leválasztott helységet vagy szobát a gyerekesek munkaterének. Ráadásul a jogszabályok sem túl megengedők, hiszen ha szigorúan vett gyermekszobát alakítanak ki, akkor ahhoz gyerekfelügyelő is dukál. Ezért jöhet szóba a gyereksarok, ahol a szülő vállal felelősséget a csemetéjéért. A régi időkben a nagyvállalatok óvodákat is fenntartottak, amelyek a rendszerváltás okozta átmeneti időszakban lassan megszűntek, ellenben pozitív kezdeményezésként a Nokia fejlesztő központjában ilyen típusú szolgáltatást is igénybe vehetnek az alkalmazottak.
Az új típusú irodák világában sokkal rugalmasabbak a munkatársak, több lehetőség nyílik arra, hogy néha a gyereket is behozzuk. Persze nem könnyű helyet találni a gyerekes szülőknek, akik nyilván nem rendszeresen, hanem csupán meghatározott időszakokban, többnyire „krízishelyzetekben” hozzák be a csemetéket, például mikor tanítási szünnap van, vagy éppen a hosszú hétvégét kell ledolgozni szombaton, esetleg a tavaszi vagy őszi szünetben egy-egy nap már egyik nagyszülő sem tud vigyázni az óvodásra vagy iskolásra.
Fontos kérdés, hogy megtalálják a gyerekes és a nem gyerekes munkatársak között a harmóniát, bár a gyerek mindenképpen ad egy plusz töltetet, akár érzelmileg, akár energia szempontjából. Ha valaki gyerekbarát irodában „akklimatizálódik”, annak később a gyerekvállalás is természetesebb lesz, illetve a generációk közötti együttműködés is magasabb szintre emelkedik, ami az X, Y és Z generációk korában kifejezetten üdvös lehet. Lényeges a tanulási folyamat, vagyis minden munkatársnak alkalmazkodnia kell a szituációhoz, ráadásul az Y generációs elkötelezettségét növelheti, ha látja, hogy később a gyermekvállalás után sem törik meg a karrierje – ez mindenképpen csökkenti a fluktuációt is.
Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom kiállítótere – tervező: LEVEL UP Office Design
A családbarát munkahelyi szemlélet meghonosítását segíti elő a #Mutiholdolgozol kezdeményezés is a BT és a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom közreműködésével, amelynek célja, hogy legyen minden évben egy olyan nap, amit a munkatársak a gyerekeikkel közösen tölthetnek el az irodában. Emellett tavasszal véget ért a #Mutimitdolgozol országos általános iskolai pályázat is, amelyet a BT első alkalommal hirdetett meg alsó tagozatos általános iskolások részére. A verseny céljául azt tűzték ki, hogy a gyerekek legyenek büszkék a szüleikre, és nézzenek fel rájuk a munkájuk miatt is.
+++
OfficeXPO – Panelbeszélgetés Családbarát Vállalat díjazottakkal és a #mutimitdolgozol felhívás résztvevőivel: Márton Katalin: Praktiker, HR&CSR vezető; Kalocsa Dóra: BT, vállalati kapcsolatokért és külső kommunikációért felelős munkatárs; Dr. Révész Bálint: K&H Bank, HR Főosztályvezető; Győri Márta: Budapest Bank, Dolgozó Szülők Csapat vezetője; Ujvári Enikő: Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom, alelnök