A visszacsábítás művészete

Az őszi irodai márkaépítésről szóló Office UP HYBRID Konferencián Beck Márton kommunikációs és change management specialista vezetésével hallhattunk kerekasztal beszélgetést a járvány utáni visszacsábítás stratégiájáról és eszközeiről.

Az eszmecsere résztvevői, Endrei-Kiss Judit, a Telenor Magyarország HR vezérigazgató-helyettese, Knezevics Viktor, a bp Global Business Services Europe országigazgatója, valamint Szalay Péter az IBM Hungary Chief Operating Officere osztották meg a tapasztalataikat.

A központi témát kontextusba helyezbe megismerhettük a résztvevő cégek reakcióját az egyik napról a másikra bekövetkezett márciusi iroda elhagyásra. Az alkalmazott metódusok alapvető hasonlóságokat mutattak, hiszen mindhárom nagyvállalat számára a mindennapok része volt az otthoni munkavégzés, már a vírus előtti időkben is. A változás tehát technikailag gördülékenyen zajlott, azonban mivel tavasszal nem volt választás, olyan munkavállalók is az otthonukba kényszerültek, akiknél nem teljesültek a hatékony munkavégzéshez szükséges feltételek. Emiatt fenntartották a lehetőséget, hogy szigorú biztonsági előírások betartása mellett, csökkentett létszámban és megfelelő távolságtartás mellett lehetővé tegyék az iroda használatát is.

A másik központi kihívást a csapatok összetartásának kérdése okozta. A tartósan home officeban dolgozó munkatársak között ugyanis megváltozott a dinamika, ami pszichés, mentális és szervezetfejlesztési szempontból is átrendezte a mindennapokat.

A megoldás keresése közben napvilágot láttak az eddig bevetett, akár alulról szerveződő ötletek is, mint a közös online kávézások, ebédek vagy esti összejövetelek, ugyanakkor a komolyabb érzelmi hullámvasutak kiegyenesítése érdekében a vezetők által bevetett coachok és online közösségépítő programok működéséről is szó esett.

Mivel a munka és a magánélet ugyanabba a térbe kényszerült, és kivétel nélkül minden munkavállalót érintett a probléma, elengedhetetlen volt megtanítani a munkavállalókat a megfelelő szeparálásra. Azok a szervezetek, ahol a vezetők nem „csak manager” módjára végzik a feladatokat, hanem valóban teret adnak a dolgozóknak, és rendelkeznek a megfelelő kompetenciákkal, könnyebben vették az akadályt.

Természetesen a résztvevők a rendezvény egyik központi kérdését sem hagyták szó nélkül.

Mi lesz az irodák sorsa?

A bp rögtön a saját példáján keresztül mutatta be, hogy bár az új, 21000 négyzetméteres irodaterük éppen a korlátozások kezdetére készült el, mindent megtettek annak érdekében, hogy kihozzák a helyzetből a legjobb forgatókönyvet. Összesen 1500 fő számára tették lehetővé, hogy 10 fős turnusokban bejárják az új teret, illetve az 1700 létrehozott munkaállomásból egyszerre 500 használatát biztosítják, hogy a munkatársak a helyzet ellenére is megismerhessék és használhassák az akaratlanul is COVID proof-ra sikerült új irodát, amelynek átadása gyakorlatilag egy szervezeti kultúraváltozással is együtt járt.

A jövőbe tekintve a Telenor a legfontosabb szervezetfejlesztési fókuszpontok közé az új üzleti lehetőségek kidolgozását, a közösségek összetartását, a kollégák motiválását, valamint az elkötelezettség fenntartását nevezte meg a változó környezetben. Egy olyan környezetben, ahol más lesz a „normális”, mint korábban és kézzelfogható lett az agilitás.

Az IBM elsősorban az idén október elején bejelentett kettéválással járó feladatok folyatására koncentrál a következő egy évben. A 109 éve működő cég egyik része ugyanis a felhőszolgáltatásokra fog fókuszálni, míg a másik rész a tradicionálisabb IT-szolgáltatói ágat viszi tovább.

A bp pedig felhasználja a COVID által generált felgyorsuló belső folyamatokat a megújuló energiaforrások felé váltásra. Nagyobb hangsúlyt fektetnek ugyanis a napenergiára, a szélenergiára és a bio üzemanyagokra.

Abban mindhárom vezető egyetértett, hogy az iroda funkciója megváltozott, azaz elsősorban már nem a munkavégzés helyszíneként fogunk rá tekinteni, hanem a közösségépítés színtereként.

Zárszóként pedig egy múltat és a jelen helyzetet párhuzamba állító izgalmas gondolatot hallhattunk, miszerint a spanyolnátha is kihatott az építészetre, és ezt tapasztalhatjuk most a COVID alatt is.

SOCIAL BOX