Az új S.E.G.A. irodában a munkavállalói élmény megteremtése volt a cél
Ezúttal Az Év Közösségi Irodája Nagyvállalati díj 2021 nyertesével, a Starters E-Components Generators Automotive Hungary Kft-vel beszélgettünk.
Mi volt az iroda kialakítás ötletének megszületésekor a célotok, mi volt a “szlogen”?
A célunk a ’munkavállalói élmény’ létrehozása minden jelenlegi és jövőbeni munkavállaló számára, onnantól kezdve, hogy eljön egy interjúra, egészen addig, hogy heti több napot eltölt itt 8-12 órában.
A S.E.G.A. Hungary különleges helyzetben van. 45000 négyzetméteres épületben számos tevékenység kap helyet: gyártunk, raktározunk és anyagot mozgatunk, terméket tervezünk és tesztelünk vagy épp támogató területekként biztosítjuk az előbbi négy terület zavartalan működését. Erre kellett nekünk olyan megoldásokat kitalálni, amivel minden csoport elégedett, ami segíti a napi munkát, közben pedig inspiráló, modern és nem utolsó sorban kényelmes is.
Milyen funkciókat szerettetek volna beépíteni az új térbe és miért?
Igyekeztünk megtalálni az egyensúlyt. A feladat és a cél egy olyan gyár és iroda létrehozása volt, amiben a kék galléros direkt munkavállalóktól kezdve a termelést támogató indirekt fizikai és szellemi kollégákon át több, mint 100 fejlesztőmérnök számára is az elvárásaiknak is megfelelő a munkakörnyezet.
Egyrészt a klasszikus irodai, logisztikai és termelő területeken felül olyan tereket is szerettünk volna létrehozni, amelyek kényelmesek és biztonságosak; inspirálók, azaz van-e egy nyugodt sarok, hogy ötleteljenek a csapattal, vagy ahol tud kávézni a kollegákkal, legyen pihenő a termelési területen, hogy le tudjon ülni a kolléga pár percre kiszakadva a gyártósor mellől.
Fontos volt az is, milyen környezetben tudja elfogyasztani az ebédet; hogy legyen elég tárgyaló, de az is, hogy legyen elég parkolóhely. A termelésben direkt résztvevő kollégák számára a legfontosabb szempontok a biztonságos öltözőszekrények, tágasabb öltözőterek, termelésben létesített pihenő, minőségi ételeket biztosító kantin voltak. De gyalogosan elérhető távolságra hoztunk az üzemorvosi rendelőt (recepció épületében), és a buszmegállókat is.
Hogy készületetek elő, mielőtt elkezdődött a fizikai megvalósítás?
Rendkívüli idő nyomás alatt dolgoztunk. A tervezés majdnem hogy egyszerre haladt a kivitelezéssel, miközben számos változtatás következett be az eredeti tervhez képest.
Az építkezés megkezdése után 1 évvel már elkezdtek a sorok átköltözni. Kérdőívek segítségével a tervezési szakaszban felmértük a különböző munkavállalói csoportok legfőbb igényeit, valamint a tervező csapat minden területet végiglátogatott, hogy képet kapjon a területek napi munkájáról. Számos kollégát megkérdeztünk és vezetőket interjúvoltunk meg, hogy milyen munkakörnyezet lenne megfelelő a kollégák, csapatok számára. Mások az elvárások egy tesztlaborban, mint mondjuk a HR-en.
Milyen elemeket tudtatok újrahasznosítani?
Minden korábbi irodabútorainkat eladományoztuk vagy értékesítettük, egyedül a szelektív kukáinkat hoztuk át. Még az audiovizuális eszközeinket és a rendszereinket is upgradeltük.
Ha voltak feszült pillanatok akár a tervezési szakaszban, akár a kivitelezéskor, mihez kapcsolódtak és hogyan tudtátok áthidalni őket?
A feszült pillanatokat főként az okozta, hogy a tervezés és a kivitelezés egyszerre zajlott, így sokszor a kivitelezők előrehaladottabb állapotban voltak, mint ahogy a terv már abban a fázisba jutott volna hogy egy egy megoldást befolyásolni tudjunk.
Ráadásul a tervezők nem kaphattak teljesen szabad kezet, mert fontos volt a céges megjelenéshez is alkalmazkodni, azaz néha a rendkívül szárnyaló ötleteket egyszerűsítenünk kellett, hogy a központi elvárásoknak is megfeleljenek.
Mi volt a legkritikusabb, legembertpróbálóbb pont?
A legemberpróbálóbb az volt, amikor bejött a Pandémia. Lassította a kivitelezést, hiány lépett fel az építési anyagok tekintetében, lassult az ellátási lánc, a kivitelezők emberei is kevesebben voltak. A személyes összeköttetések is nehézkesebbek lettek, mindent online kellett megoldani és úgy kellett egyezségre jutni nagy kérdésekben. Ráadásul a projekt kellős közepén még a projektvezető is távozott a pozíciójából és a megrendült gazdasági helyzet miatt a munkavállalói állományt is csökkenteni kellett, akiknek a helye már be volt tervezve a layout-ra. Így egy újabb layout-ot kellett tervezni és megvalósítani. A költözés határideje azonban nem változott és be kellett hozni a lemaradásokat is.
Ki/kik tartották kézben házon belül a folyamatot?
A projektvezető, az FCM osztály vezetője és az indirekt beszerzés kezelte házon belül a folyamatot.
Hogyan adtátok át az irodát a kollégáknak?
A kollégáknak néhány esetben lehetőségük volt megtekinteni az épülő-szépülő irodáikat, így már mindenki izgatottan várta a költözést. Mindenki a saját munkaeszközeikért volt felelős, így a költözésben minden egyes munkavállaló aktívan részt vett (össze- és kipakolt). Minden kolléga kapott a költözéskor egy tájékoztatót az új gyár és az irodák használatáról, amit persze a hetek-hónapok múlásával a tapasztalatok alapján folyamatosan frissítünk.
Mennyit használjátok jelenleg az irodát és mire?
A járvány különböző hullámai alatt természetesen nálunk is a kollégák egészsége volt a legfontosabb, ezért engedélyeztük a home office lehetőségét azokon a területeken, ahol ez lehetséges volt. Ezzel párhuzamosan igyekeztünk vigyázni a fizikai jelenlétet megkívánó pozíciók esetében is a munkatársak egészségére (maszk használattal, plexi lapok telepítésével, stb). Jelenleg támogatjuk az irodába történő visszatérést, mert ez sok esetben rendkívül ösztönző, azonban továbbra is engedélyezzük a hibrid munkavégzést, ha a munkatársak ezzel a lehetőséggel kívánnak élni.
Ha újrakezdenétek, van olyan, amit máshogy tennétek a megszerzett tapasztalatok alapján?
Ha tehetnénk a tervezést a kivitelezés előtt legalább egy fél évvel elkezdenénk.
Mikor és minek a hatására neveztetek a versenyre?
Amikor tervezőket és kivitelezőket kerestünk az új gyár építéséhez, már akkor felkeltette a figyelmünket a verseny, és előre elhatároztuk, hogy mi is szeretnénk az iroda tervezés tekintetében a keleti régióban élen járó cég lenni.
Ha használtátok kommunikációs célra a versenyen elért eredményeteket, milyen formában és milyen céllal tettétek?
Természetesen büszkék vagyunk az elért eredményre, amit örömmel osztunk meg a külvilággal. Sokan, sokat dolgoztak azért, hogy ez a gyár most ebben a formában álljon.
A jelenlegi munkaerőpiac egy keresleti-piac, a régióban is egyre erősebb a bérverseny, egyes munkáltatók gyakorlata miatt főleg a kékgalléros területen borsodban is bér spirál alakult ki, azonban a Brandfizz kékgalléros kutatása, valamint a HR tapasztalatai szerint is van egy széles réteg, akik számára nem ez a fő motivációs tényező.
Ismerve a régió legtöbb, hasonló struktúrájú munkáltatóját arra törekedtünk, hogy a juttatási csomagon túl is versenyképesek, attraktívak lehessünk. Az attraktív, inspiráló, modern munkakörnyezet, az étkezési lehetőség (finom menüvel elérhető áron) sok munkavállalót vonz.