Újjávarázsolnák a Nyugati teret

A pünkösdi hosszú hétvége előtti pénteken százharminc tisztítószerekkel felfegyverzett önkéntes esett neki a Nyugati tér Skála Metró előtti szakaszának. A kampányszerű tavaszi nagytakarítást közösen szervezte a Skála, az áruház egyik legnagyobb bérlője, a Libri cégcsoport és a VI. kerületi önkormányzat. A növénykazettákba egynyári palánták kerültek, az üvegkorlátokról lemosták a mocskot és a graffitit, a többnyire […]

A pünkösdi hosszú hétvége előtti pénteken százharminc tisztítószerekkel felfegyverzett önkéntes esett neki a Nyugati tér Skála Metró előtti szakaszának. A kampányszerű tavaszi nagytakarítást közösen szervezte a Skála, az áruház egyik legnagyobb bérlője, a Libri cégcsoport és a VI. kerületi önkormányzat. A növénykazettákba egynyári palánták kerültek, az üvegkorlátokról lemosták a mocskot és a graffitit, a többnyire hajléktalanok tanyájaként szolgáló padokat és a virágládákat újrafestették. A tér forgóóra körüli része most elviselhető látványt nyújt – néhány hétig, talán egy-két hónapig remélhetőleg kitart a nagy nekibuzdulás eredménye. Az eseménnyel kapcsolatban a legérdekesebb mégis egy látványterv volt, amit a sajtóanyag csatolt mellékleteként küldtek szét, és a Nyugati tér lehetséges jövőbeli arculatát ábrázolja.

A tér Budapest egyik szégyenfoltja, amelynek rendezésével eddig komolyan senki nem foglalkozott. Lehangoló állapota valószínűleg komolyan rontja Skála Metró áruház üzleti teljesítményét, mert a magáncég felvette a kapcsolatot az egyik legjelesebb várostervező irodával, a Város-Teampannon Kft-vel, és megbízta őket, hogy készítsenek koncepciótervet a Nyugati tér újragondolására. A köztér-terveztetés alapesetben önkormányzati feladat, de a Nyugati tér balszerencséjére a területnek négy gazdája van. A pályaudvar előtti szakasz, az aluljáró és a buszpályaudvar a fővárosé, a Skála előtti – most kitakarított – térszakasz a VI. kerületé, az Alexandra könyváruház előtti rész az V. kerülethez tartozik, a Szent István körút és a Váci út találkozása a XIII. kerülethez. A több kerület határán fekvő terek balszerencséje, hogy egyik önkormányzat sem fordít elég figyelmet rájuk. Saját szemszögükből ezek peremterületek, a mezei városlakó számára viszont éppen ezek a legfontosabb csomópontok, ahol naponta megfordul. Ugyanez a probléma akadályozta évtizedekig a budai Széll Kálmán tér felújítását.

A korábban az V. kerületi „új főutcát” és a Március 15. teret is jegyző Város-Teampannon által megrajzolt koncepcióterv olyan jól sikerült, hogy azonnali megvalósításért kiált. A Nyugati tér legnagyobb baja az 1980-as években kialakított zavaros, bonyolult alul- és felüljárórendszer, valamint a tér közepét elfoglaló dzsumbujos, kisboltokkal, zöldtetőkkel és növénykazettákkal telirakott aluljárólépcső. E térrendszer nemcsak áttekinthetetlen, de karbantartása is lehetetlen, a rengeteg árnyékos zug óhatatlanul alvó- és húgyozóhellyé, valamint szemétlerakattá alakul, a beton növénykazetták folyamatos, intenzív gondozást igényelnének. A VI. kerületi önkormányzat tájékoztatása szerint csak az általuk fenntartott térszakaszról heti 3-4 köbméter szemetet szednek össze.

A megoldás az egész tákolmány eltüntetése lenne. A terv egyetlen széles felvezető lépcsősort őriz meg, valamint néhány fát és a Skála előtt egy tágas, díszburkolatos térséget hoz létre, amit pillanatok alatt belakhatnak a hirtelen vonzóvá vált földszinti üzlethelyiségek teraszai. A levegős, nagyvonalú térkialakítás kifejezetten emlékeztet a Deák téri Gödörre, ami nem véletlenül a város legnépszerűbb találkozóhelye. Mindez persze nem old meg minden problémát, hiszen a közúti felüljáró lebontása legfeljebb a távoli jövőben remélhető és a Nyugati pályaudvar körüli térségek állapotát sem lehet rendezni az épület régóta esedékes nagy felújítása nélkül. Viszont éppen elég nagy változás lenne ahhoz, hogy teljesen átalakuljon a tér összképe és új funkciót kapjon, olyan hellyé váljon, ahol sörözni, kávézni is lehet, nemcsak átrohanni rajta.

Hogy ennek mennyi esélye van? A VI. kerület állítólag partner a „közös gondolkodásban”, és ehhez jó alapnak tekinti a koncepciótervet. Problémát jelent ugyanakkor, hogy a lépcső melletti üzletsor bérlőinek hosszú távú szerződései vannak, vagyis nem lehet őket egyik napról a másikra kitenni a boltjaikból. Vannak ugyanakkor olyan elemek, amelyek egy első ütem keretében máris megvalósíthatók. Ezek közül a legfontosabb annak a teraszhídnak a lebontása, amely összeköti a Skála Metró épületét a felüljáróval. Az oszlopokra állított teraszt az áruház saját beruházásban is lebonthatja. „Az engedélyezési tervet reményeink szerint hamarosan beadjuk. Ha nem merül fel komolyabb műszaki akadály, és a kerület sem tiltakozik, a terasz még idén eltűnhet. Ezzel a tér egy kicsit naposabbá és nyitottabbá válik”, magyarázza a cég ügyvezetője, Kovácsné Szentes Gyöngyi. A többihez azért már közpénzre is szükség lesz.

SOCIAL BOX